lördag 16 mars 2013

2010 Gaja Ca' Marcanda Promis


Detta vin är ett av Gajas mer överkomliga prismässigt och är i princip en klassisk supertuscan. Druvmixen är 55% Merlot, 35% Syrah och 10% Sangiovese. Detta är elfte årgången, den första var år 2000. Jag har druckit '06:an tidigare, på semester i Venedig, och var då mycket förtjust. Det vinet bjöd på en maffig frukt med rätt bra värme, men hade trots detta en fantastisk balans.

Årgång 2010 är betydlig stramare. Trots dekantering vill vinet först inte vara med och leka alls. En del mörkfrukt lurpassar nere i glaset, men det känns knutet. Efter någon timme har det öppnat upp sig och frukten har blivit både generösare och lite ljusare. Vi får också lätt ek, ceder och en anstrykning mynta. I munnen frisk syra och stram känsla, här är det fortfarande lås på porten. Det kommer sig så sakteliga med tid och luft, men når inte hela vägen fram. Kvalitén finns där, men oförlöst. Jag får ändå visst hum - det här är en betydligt elegantare version än 2006 med mer mineral, mindre ek och svalare frukt. Ge det något eller några år, eller lufta väl. 91 poäng.

Tja, vad ska man säga, när jag läser texten känns det som om jag borde föredra version 2010 framför 2006, men jag minns flaskan i Venedig som en riktigt stor vinupplevelse. Lite extra plus blev det säkert av atmosfären och maten på Ai Gondolieri. Det kan bli fler Promis vad tiden lider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar