söndag 7 juli 2013

2009 Cave de Tain Cornas


Cave de Tain nämns ofta som ett av de bättre kooperativen i la France och 2009 var väl en hyfsad årgång i Rhônedalen har jag för mig. Appellationen Cornas är inte stor, bara cirka 90 hektar vingårdar. Det finns slott i Bordeaux som i sig själva är större än hela Cornas, för att inte tala om de gigantiska producenter som finns ute i världen. Vinerna från Cornas är röda och görs på 100% Syrah. Jag har inte jättemycket erfarenhet, men tycker inte att tidigare exempel har övertygat riktigt.

Vi får ett mörk vin med blålila reflexer. Doften är något knuten men avslöjar ändå mörk frukt, något vidbrända örter, lätta drag av sötaktig vanilj, tobak och rökt bacon. Ok komponenter, men de brända dragen tar över för mycket och vinet blir obalanserat. Kombinationen sötma och bränt har jag alltid svårt för (i vin alltså: crème brûlée är en helt annan sak). Ska man vara riktigt stygg så säger man askkopp och Alhgrens bilar men riktigt så illa är det faktiskt inte.

I munnen känns det friskare. Här finns en bra syra som lättar upp och helt ok struktur med rätt tydliga tanniner och en del mineralkänsla. Frukten blir också tydligare, även om den känns lite tunn och pusslet fallet, om inte helt på plats, åtminstone såpass i ordning att man kan ana en helhetsbild. Jag önskar mig mer kraft i frukten, bättre precision och balans, men på det hela taget är det ändå helt ok. 

Det är mycket möjligt att några år i källaren gör att pusselbitarna till slut passar helt, och då kan det här bli riktigt bra. Just nu 85-86 poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar