onsdag 24 oktober 2012

2010 S.A. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Spätläse


Ikväll lagar jag rostade rotfrukter med lök, paprika och chili. Till det en bit hälleflundra. Vid vinvalet tvekar jag lite, men valet faller på ett halvsött moselvin. Sötman från löken och rotfrukterna och hettan från chilin bör går bra med den typen av vin, tänker jag, och det visar sig faktiskt stämma.

Jag har druckit viner från S.A. Prüm fler gånger tidigare och alltid upplevt att de levererar klart över vad man förväntar sig när man tittar på prislappen. Basen ligger i Wehlen och man har andelar i flera av de bästa vingårdarna, bland annat Wehlener Sonnenuhr och Nonnenberg. Dessutom har man fina odlingar i flera andra byar, bland annat Graacher Himmelriech och Domprobst. Kvällens vin kommer just från Graach.

2010 S.A. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Spätläse är en typiskt 2010:a. Doften är lite tillbakadragen och bjuder på försiktiga blommor och lätt gul frukt, men väl i munnen får vi årgångens signum; syran är hiskeligt hög. Den rundas av av sötman, för det här är en traditionell, om inte överdrivet söt, spätläse, men vinet upplevs mycket friskt, nästan porlande. Frukten är mogen, med honungsmelon, kiwi, päron och gula äpplen. Avslutet är mycket syrligt med omogen kiwi och citron. Ett mycket finlemmat och härligt friskt vin, men kanske inte så komplext som jag skulle önska. Detta är dock inte något större problem. S.A. Prüm levererar igen. 90 poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar