söndag 11 augusti 2013

2002 Pol Roger Vintage - revisited


Det har gått nästan ett år sedan sist. Då var det en av de bättre champagner jag druckit. Ett par senare flaskor har också varit bra, om än inte riktigt lika övertygande. The first cut is the deepest, first impressions last et cetera. Nu är det minst sex månader sedan sista flaskan, så varför inte kolla in läget? Jämförelser ur minnet är som bekant vanskliga, men hur ska man annars jämföra utveckling av ett och samma vin? Nån som har en tidsmaskin som står och skräpar?

Den karakteristiska '02 frukten är det första som slår upp ur glaset. Fet men samtidigt frisk. En härlig mix av tropik, äpplen, ljusa bär och citron. Lite mer harmoniserad än tidigare men intrycken är fortfarande intensiva. Det har kommit till lite mer brioche kanske, men svårt att säga något säkert. Väldigt likartade intryck när jag läser mitt förra inlägg.

I munnen har det hänt lite mer. Frukten är mer samlad till en kärna och inte lika översvallande. Också något sötare, men fortfarande frisk och elegant. Den härliga balansen mellan yppighet och friskhet finns kvar, men när det tidigare var som att balansera på en knivsegg är det nu åtminstone lite mer avrundat. Som att gå på en smal bergskam kanske. Avslutet är som tidigare smått rökigt med citrus och en del bröd.

En försiktigt utveckling utan några dramatiska förändringar. Defileringen fortsätter mot den avlägsna mållinjen om 20 år eller så, och jag har känslan av att det kommer att vara ett nöja att dricka det här vinet hela vägen i mål. Jag föreställer mig en vandring där den vassa bergskammen sakta övergår i böljande kullar ned mot en varm, blommande högsommaräng. Förhoppningsvis har jag tillräcklig diciplin så att mina undanstoppade flaskor inte tar slut i förtid, men skulle det ske finns nog möjlighet att fylla på förrådet - en av fördelarna med de lite större producenterna. Ett av de bästa köpen under 2012. 94 poäng.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar