onsdag 2 mars 2011

2009 Domaine Delalex Marin Clos de Pont

I stort sett varje hörn av Frankrike har någon form av vinproduktion och Savoie är inget undantag. Här snackar vi verkligen vinodling på gränsen till det möjliga. Högt upp i alplandskapet med tre och fyratusenmeterstoppar runtomkring finner man vinodlingar.

Skidsemestern kombineras i år, i brist på puderdump, med vinsafari. Eftersom jag inte har minsta koll på producenter och lägen i Savoie promenerar jag in i en lokal cave för en pratstund. Jag får inte med mig så mycket information, språkförbistringen är påtaglig, min halvt bortglömda skolfranska räcker inte långt. Jag får i alla fall lära mig att man producerar i stort sett enbart vitt vin och att det är övervägande mycket torrt med hög syra. Jag lämnar butiken utan mycket större förståelse för appelationen men ett par flaskor rikare. Först ut är alltså Domaine Delalex, som enligt butiksinnehavaren ska vara ett för Savoie kraftigt vin. Mycket ljust gul färg med inslag av grönt. Tillbakadragen doft av päron och skogstjärn. Lite lätt smör och rostat bröd. Inslag av sparris. Väl i munnen har vinet en härlig fräschör med mycket påtaglig syra och fruktig friskhet men samtidigt en bra kropp med lätt smörig och brödig karaktär, inte olikt champagne, minus bubblorna. Bra eftersmak med kalkig mineralitet. Riktigt gott! 88 poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar