lördag 29 september 2012

2011 Leth Grüner Veltliner Wagram Klassik


Dagens vin är en mångårig gäst på statliga alkoholmonopol i norden. Ofta uppskattad dessutom, om jag inte minns fel har allt om vin hyllat det här ett antal gånger i sina återkommande sortimentsprovningar. Nu var det i och för sig några år sedan jag läste den tidningen sist. Nog tjôt! Vi går direkt på puteljen. Korken ryker. Några deciliter går direkt i grytan till risotton, resten dricks upp. Väl i glaset har vi ett vin med ljust gröngyllene färg. Doften är mineralisk. Vi får krita, stendamm, lätt rök och så en liten hint frukt med citrus och syrliga gröna äpplen och kanske något sötare inslag - persika? I munnen är det ändå rätt snällt. Visst, syran är påtaglig, men det slinker ner utan problem medan vi väntar på att maten ska bli färdig. Inte så värst komplext men här finns bra, steniga mineraler, mer äpplen och en fin pepprig kryddighet typisk för Veltliner. Avslutet är medellångt. Ett ok, enkelt men ursprungstypiskt vin med bra drickbarhet.  Priset kan man inte klaga på heller. 82 poäng.

Jag ser att jag faktiskt skrivit mycket kort om det här vinet i mitt allra första blogginlägg. Annan årgång förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar