tisdag 18 mars 2014

Boulard X.O. - Calvados Pays d'Auge


Jag har blivit mer och mer förtjust i Calvados. Jag gillar fruktigheten och den relativa friskheten jämfört med mycket annan sprit av den här typen, alltså bättre brun sådan, som whisky, rom och cognac. E är något mer tveksam, hon håller fast vid whisky, som tidigare varit den överlägset mest druckna spriten hos oss, men jag framhärdar och hoppas på gradvis tillvänjning. Sist jag flög internationellt från Gardemoen passade jag på att plocka upp en flaska Boulard X.O. Den finns också på Systembolaget, men till ett annat pris naturligtvis. Tax-free är ju överlägset när sprit ska fyllas på. Tyvärr kan inte det samma sägas när det gäller vin. Det absolut värsta exemplet jag varit med om i den vägen var på Zürich flygplats, där en av delikatessbutikerna försökte kränga en flaska Château Figeac för runt fyrdubbla marknadspriset. Personalen tittade bara frågande på mig när jag påpekade detta. Jag antar att målgruppen var ryska oligarker.

Boulard är en av de största producenterna av Calvados och har en produktportfölj som sträcker sig från Grand Solage, med en ålder på 2 - 5 år, till prestigebuteljeringarna Auguste och Extra. XO ligger i mellanskiktet och innehållet har en ålder på 8 till 15 år.


Vi får en rödgyllene, bärnstensfärgad sprit. Doften bjuder på nötter, pepparkakskryddor, vinteräpplen, karamell, vanlij och lätt citrus.  I munnen lite friskare intryck, äpplena är syrligare och tydligare. Här är mer av de lite kärvare, nötiga tonerna, men samtidigt en tydlig karamellsötma och en fin kryddighet. Hög viskositet, rätt mjuk munkänsla och inte alls spritig. Det medellånga avslutat bjuder på en riktig julkavalkad med äpplen, ingefära, kanel och nejlika. Mycket trevligt med inte så lite julgodiskänsla men ändå rätt friska äpplen. 91-92 poäng.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar