onsdag 13 november 2013

Jacquesson Cuvée no 736


252992 flaskor buteljerades av Jacquesson Cuvée 736, plus nästan 10000 magnum och 346 jéroboams. Mycket vin blir det. 736 är den senaste i ordningen av Jacquessons numrerade standardvin och har fått en del positiv press på sistone.  Basåret är det utmärkta 2008 som utgör 66% i blandningen. Resterande är till största delen från 2006 och 2007. Mycket ungt vin med andra ord. Jacquesson är dessutom kända för att hålla låg dosage på samtliga viner. Läge för en riktig tungkrullare alltså. Vinet dricks till italiensk salami, följt av hälleflundra med tillbehör.

Vi får rätt mycket jäst till att börja med, bara de gröna äpplena förmår penetrera molnet, men efter en stund skingras dimmorna något och man börjar ana friska toner av lätt mint, gul frukt, kalkiga mineraler, gräs och lime. Intrycket blir renare och renare efter en stund är det som att sniffa på lätt parfymerat havsvatten. I munnen rejält pigg mousse, kanske i aggressivaste laget initialt. Också en väl tilltagen syra, lätt sälta och mer av de kalkiga mineralerna är de dominerande komponenterna, men i mitten finns en del frukt också som blir tydligare med tid och stigande temperatur. Intrycket får ändå sägas vara rätt tight och rent, ibland på gränsen till snålt. Avslutet håller medellängd och bjuder på lätt bitterhet, lime, kanske lite rök och massor av kalk.  90 poäng.

Ledordet här är kalk. Ja, man får ibland känslan av att slicka stenarna i ett kalkbrott, med en bit lime inkörd under läppen. Det är faktiskt angenämare än det låter, men det är naturligtvis för ungt. Låt ligga ett par år.




3 kommentarer:

  1. Tack för den titten, så då kommer tiotusenkronorsfrågan. Köpa och lägga undan direkt eller smaka av? Eller rent av köpa magnum, var man nu kan få tag på den, och lägga undan. Får nog bli att smak först :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara svara för mig själv. Jag köpte ett 6-pack "i säcken", dvs. utan att prova först. Köpte en sjunde flaska för att testa då jag var nyfiken. Jag är rätt nöjd med att ha 6 flaskor liggande, men jag kommer inte, med risk för att jag förbannar min dumhet om några år, att köpa fler. Det säger kanske en del.

      Radera
  2. Rent generellt så tycker jag att Jacquessons 7XX serie är riktigt bra drickvin men inget som behöver lagras. Visst, det blir bättre men det är skönt redan nu. Pol Roger och Bollinger är för mig bra exempel på Champagne som blir mycket bättre med lagring medans Jacquesson blir bättre. Men som sagt, den är bra nu.

    Just 2008 verkar alla ha lyckats, STORT champagneår. Var nere på ett kort besök för ett par veckor sedan och de jag pratade med och de 08 jag fick prova :-)

    Kommer gräva djupa hål i kistan.

    Om ni vill prova något annat och känner att budgeten håller, snart släpps förhoppningsvis Lieux Dits 2004 i Sverige. Försök att få tag i Avize. 2002an var riktigt bra och 2004 kommer inte ligga långt efter.
    Lyckades själv få tag i ett antal 2004 Vauzelle Terme utomlands som tyvärr den svenska importören endast säljer till utvalda. Stort stort vin.

    /Anders

    SvaraRadera