tisdag 4 november 2014

Australiskt sötfrukt? - 2012 Tahbilk The Tower Shiraz


Tahbilk är en av de äldre producenterna i Australien. De bytte namn från Château Tahbilk för några år sedan. Att försöka kvala in bland franska slott kändes kanske inte så fräscht längre. Vinerna är flitigt förekommande på systembolagets hyllor. Den gamla klassikern Tahbilk Marsanne har funnits med åtminstone sen jag började dricka vin. Det påstås ofta att just det vinet utvecklas väl med lagring, men jag har aldrig provat några äldre exemplar. 

Nu är det något annat i flaskan, nämligen Shiraz. Jag tror jag läste nånstans- har glömt var - att The Tower skulle vara ett habilt vin. Namnet kommer i alla fall från ett torn på egendomen, byggt 1882, när sådana detaljer var högsta mode. Torn var man bara tvungen att ha, inte minst om man skulle kalla sig Château.

Vinet har en intensiv, lätt parfymerad godisfrukt i doften - en blandning av gelehallon och björnbär. Det finns lätt krydda och lite rostade toner också, men djup saknas tyvärr. I munnen medelhög syra, gott om sötfrukt, men lite tunn kropp. En del tanniner, men de ligger liksom utanpå. Känns något spretigt. Ok, nog med det negativa. avslutet är faktiskt rätt skönt småvarmt med lagom av godisfrukten. Ok för priset men jag köper inga fler flaskor.  82 poäng.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar