fredag 5 oktober 2012

2002 Pol Roger Vintage Brut


Det var länge sedan jag drack en riktigt bra champagne. Även om det blivit en och annan flaska så är det flera år sedan jag fick en sån där riktig käftsmäll, ni vet, när det bara är så jäkla GOTT. De skumpor som slunkit ned har i de flesta fall varit av helt acceptabel kvalité men jag har ändå börjat fundera på om jag verkligen gillar champagne eller om jag borde lägga slantarna på mer tysk riesling och bourgogne istället, de två regioner som är klart flitigast förekommande på inköpslistorna nuförtiden. Nåja, lite bubbel måste man ha liggandes hemma, så jag "råkade" (flaskorna var beställda) få med mig några Påål-Rååger hem. 2002 ska vara bra sägs det ju. Och jävlar-anamma, vilket vin!

Ung, krispig doft med massor av frukt. Röda bär, vinteräpplen och persika. En hel del tropisk frukt - mango och ananas. Inslag av något mintigt också - citronmeliss? - och kanske lite krusbär. Letar man finns lite rostade toner också men svagt. I munnen fin mousse, frisk syra och trevliga mineraler, men vilken frukt! I våg på våg sköljer den över gommen - både gula och röda nyanser - stor och lite smörig utan att på något sätt bli tung. Tack vare perfekt balans upplevs vinet snarare elegant trots sin intensitet. I det långa avslutet kommer så en del citron och lätt rökiga mineraler. Fantastiskt!  94-95 poäng.

Det här är fortfarande en riktigt ungdom och blir förhoppningsvis ännu bättre med lite tid i källaren, men det är så charmigt och gott nu att jag inte vet om jag kommer att kunna hålla tassarna borta från resterande flaskor. Den bästa champagnen på bra länge. Champagnebudgeten klarar sig från nedskärningar och blir det fler upplevelser av det här slaget får jag banne mig utöka den istället. Min vandring i mörkret är förbi.

P.S. Som av en händelse publiceras detta dagen efter Ward Wines skickat ut ett mail där de pushar den här champagnen. Jag vill passa på att tacka Ward Wines för att de tar in sådana här godingar, men samtidigt påpeka att jag inte har några som helst band till dem. Inlägget skrevs faktiskt före mailet. Jag skriver i presens men det betyder inte att jag skriver och publicerar samtidigt som jag dricker vinet i fråga, om nu någon trodde det. Jag tycker bara att det blir mer närvaro i texten på det sättet. D.S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar