torsdag 13 december 2012

2010 Friedrich Becker Spätburgunder


Ytterligare ett vin som inhandlats efter att jag läst om det på andra bloggar. Alla verkar gilla det, så jag beställde sex flaskor. Hit or miss? Dags att kolla. Spätburgunder är alltså det tyska namnet på Pinot Noir, samma lilla druva som är ansvarig för röd bourgogne och en hel del champagne. En klar favorit för mig, så Becker har ett rätt gott utgångsläge.

I glaset får vi ett rätt ljust, transparent vin. Doften bjuder på rödfrukt och lätt ekkrydda. Jag hittar också lite rosor, viol och den där sjöbottenleran som finns i Pinot ibland, men som jag har svårt att beskriva. I munnen får vi pigg, sprittande syra och en påtaglig mineralitet med krita, järnfilspån och en nypa jord. Tanninerna är lätta, frukten ung och ljusröd. Här bjuds ingen enorm komplexitet eller något motstånd, vinet slinker ned otroligt lätt. 88-89 poäng.

Riktigt bra med hög drickbarhet. Jag tror inte det är någon idé att hålla på flaskorna alltför länge. Drick och njut! En till som har provat här.

2 kommentarer:

  1. Gott med Becker, men jag tycker 09 (som var ett varmare år) är ett bättre val när det kommer till de enklare röda från tyskland, har druckit två 10or av just detta vin och tycker det är lite "grönt", och ungt så klart. Men har ett gäng kvar i källaren som får vänta lite till.

    Erik

    SvaraRadera
  2. Ungt håller jag med om, men upplevde inte direkt några gröna toner, inte så det störde åtminstone. Dracks till mat, så det hjälpte kanske. För mig var det enkelt, gott och lättdrucket. Några år i källaren skadar säkert inte, men jag ser ingen stor potential till förbättring.

    SvaraRadera