fredag 12 februari 2010

Strathisla 1969

I höstas släppte Symposion en riktigt trevlig Strathisla från 1969, dessutom till ett i sammanhanget bra pris. Fat nr 6026, 1st fill olorosso, valdes ut personligan av Thomas Kuuttanen exklusivt för Sverige och man måste säga att han träffat mitt i prick. Bra sherrylagrad whisky hör till mina absoluta favoriter vad gäller dryck, alla kategorier, och det här är en fullvärdig representant. Att man har valt att tappa whiskyn vid lite högre styrka än normalt, i detta fall 46% är naturligtvis positivt, men jag hade ännu hellre sett full fatstyrka. Under de senaste månaderna har jag tullat en del på flaskan och här kommer en rapport.

 40 år på sherryfat har satt sina spår, färgen är mycket mörk. Doften är stor med klassiska sherrytoner av honung, mandelmassa, torkade plommon, russin, vax, läder och lite möbelpolish. En del fat naturligtvis med lite kryddighet från eken. Inget som tar överhanden dock. En skön viskös känsla i munnen. Whiskyn liksom fyller ut hela munhålan. Fortsätter annars i samma stil som tidigare med torkad frukt, mandel, honung och en del kryddighet. Total frånvaro av svaveltoner. ( Förekomsten av svavelliknande toner i sherrylagrad whisky är en fråga om personlig smak. Själv gillar jag det skarpt bara det inte tar överhanden, men jag vet att vissa whiskyälskare skyr svavel som pesten.) Kunde kanske varit ännu lite fylligare, blir faktiskt ibland lite spritig trots den inte alltför höga alkoholhalten. Lång och varm eftersmak med bara en liten, liten bitterhet mot slutet. Sammantaget en fantasktiskt god, klassisk, rätt len sherrylagrad whisky. 93 poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar