torsdag 21 mars 2013

2006 Calabretta Nonna Concetta Nerello Mascalese


Carlo Merolli levererade det här vinet för gott och väl över ett år sedan och trots mer eller mindre unisona hyllningar från bloggosfären har jag inte kommit mig för att smaka tidigare, men nu är det dags. Producenten är en riktig traditionalist. Inga franska fat här inte.

Vinet är hyfsat transparent med lite kornigt, grumligt intryck. Färgen går mot rubinrött med lätt tegelfärgad kant. Doften placerar oss direkt i Italien med sina härliga sur-söta körsbär, lakrits, varm jord, terpentin och tallskog. Frukten är rätt mörk men med ljusare toppnoter och lätt blommiga inslag. Något rustikt och charmigt så det förslår! Smaken är dominerad av en mogen, något sötaktig frukt. Åter lakrits, mer tydligt än i doften, allt hållet i ett fast grepp av tydliga tanniner och en frisk syra. Avslutet är sugande med en torr, järnaktig mineralitet. Genuint gott! De återstående flaskorna ligger illa till. Jag skulle köpt mer när tid var. 92 poäng.

3 kommentarer:

  1. Aha, det fanns alltså kvar flaskor så sent som för ett år sedan. Gick ju rykten om att endast 600 flaskor producerats - borde ju tatt slut för snabbare. Jag köpte i mitten av 2010. Gott är det i vilket fall som helst!

    SvaraRadera
  2. Det är nog mer än ett år sedan, nästan två faktiskt. Gissar våren '11, men jag vet inte riktigt. Gott som sagt!

    SvaraRadera
  3. Håller med, klassvin för nästan inga pengar. 2008:an finns fortfarande att tillgå. Nästan lika bra men har något mera "direkt" över sig - inte lika "vulkaniskt" och mineralknastrigt.

    /Patrik

    SvaraRadera