lördag 19 juni 2010

Chateau Planeres Prestige Blanc 2005



Ännu ett vin från Côtes du Roussillon. Chateau Planeres imponerade inte särskillt med sin rosé. Vi får se hur deras vita från året innan lirar med nyfångad sej. Jag köpte ett fiskespö sist jag var inne i Bodø, och på tredje kastet fick jag den här lilla rackaren, precis lagom för en person. Bakad i ugnen inslagen i papper, med citron, lök, salt och peppar med i paketet. Potatis och sallad till. Smakar fantastiskt! För er som inte redan provat rekommenderar jag verkligen den gamla beprövade metoden att laga fisk i papper. Omöjligt att misslyckas med, fisken blir alltid saftig och otroligt smakrik. Tag ett smörpapper, lägg i fisken, kryddad och fylld med diverse grönt, citron eller vad ni nu vill ha, vik ihop till ett paket, linda om med flera lager fuktat tidningspapper och sen in i ugnen på 180 grader. En hel fisk av portionsstorlek tar knappt 20 minuter.

Över till vinet. Gyllene i färgen med grågröna stänk. I doften rätt så generöst med syrlig frukt - äpplen, päron och kiwi. Måste vara ekfatslagrat med tanke på det lite söta vaniljstänket och kryddigheten. Också påtagligt mineraliskt och rökigt, nästan petroleumtoner. Som en lyckad kombo av smörigt tropisk chardonnay från nya världen och tysk riesling med stendammslunga. I munnen fortsätter det i samma stil. Smörigheten och sötman tonas ned lite av pigga syror, vilket gör att mineralerna förstärks ytterligare. Balansen rubbas något och jag föredrar nog doften. Ett bra vin är det i alla fall, och det passar fint till fisken, men hade nog varit ännu bättre om den varit grillad. 86 poäng.

P.S. 2007 bestod vinet av en mix av Malvoisie, Rolle, Grenache och Maccabeu. Om sammansättningen var likadan 2005 har jag tyvär inte lyckats ta reda på. D.S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar